Pengikut Setia !


Rabu, 23 November 2016

Ampuni aku ya allah!!

Menjadi seorang gadis liar diusia muda mungkin antara nikmat dunia yang Allah beri untuk kita jadikan pedoman, pengajaran dan pengalaman. Tak ada yang seronok mana pun. Penat tapi penat itu kita tak rasa sebab dah dibaluti dengan nikmat dunia. Bergelumang dengan dosa, berkecimpung dengan noda, menikmati hidup gelak tawa tanpa hiba, lupa segalanya, hirup nikmat bahagia yang dikatakan syurga. Masa ini kita tak rasa apa. Ujian Allah pun tak 'hinggap' sangat pada kita. Sayangnya kita tak rasa pun yang kita semakin jauh dari Allah.

Sebab apa kita tak rasa jauh dari Allah?
Sebab kita dah 'lena' diulit nikmat dunia.
Mana kita nak rasa apa dah.
TAK ADA.

Dan satu hari...
dimana engkau tersedar akan dosa-dosa yang pernah engkau lakukan. Masa itu engkau akan menangis. Nak solat pun kau dah lupa macam mana. Nak mengaji lagilah tak tahu.

Dari sinilah engkau mula bangkit, sedar akan kejauhan engkau dengan Tuhan. Kau mula solat, jaga aurat, jaga ikhtilat. Lama-lama kau rasa kau boleh buat dan terus kuat. Bermulalah perjalanan hijrahmu.

Rupanya kita silap.
Kita ingat kita dah cukup kuat.
Nak dekat pada Allah, nak menjauh dari dosa, nak istiqamah jaga solat, nak istiqamah jaga aurat, nak istiqamah jaga ikhtilat... kita silap. Kita ingat kita kuat nak jaga semua tu. Kita lupa yang hati kita ini Allah yang takluk. Kita lupa yang Allah memegang hati kita. Kita lupa Allah yang membolak-balikkan hati kita. Kita lupa. Lupa hak Allah pada makhluk-Nya.

Maka apa yang jadi?

Allah beri kita UJIAN. Dimana Allah membolak-balikkan hati kita. Allah datangkan ujian untuk menguji kita. Allah hadirkan macam-macam situasi pada kita. Allah Maha Tahu tapi Allah nak kita sendiri lalui ujian itu.

Maka apa jadinya?

Kita kalah dalam ujian Allah walaupun kita cuba untuk kuat. Allah... ampuni aku Ya Allah! Kita kalah dalam menempuh ranjau yang Allah beri. Kita 'jatuh' teruk. Kita kembali kufur, kembali bermaksiat, kembali menjadi hina, kembali kotor!

Ya Allah...
sesungguhnya aku penat menjadi gadis liar, Ya Allah. Demi Allah, aku ingin menjadi wanita solehah, Ya Allah.

Ya Arhamar rohimin.
Ya Arhamar rohimin.
Ya Arhamar rohimin.
Ampunilah aku, Ya Allah.
Rahmatilah aku, Ya Allah.
Redhailah aku, Ya Allah.
Berkatilah hidupku, Ya Allah.
Perbaikilah akhlakku, Ya Allah.
Angkatlah darjatku, Ya Allah.
Pimpinlah aku ke jalanMu, Ya Allah.

Allahumma aamiin.

Tiada ulasan:

comment ye